Succesvolle marketing Stunts

Ooit afgevraagd hoe ver sommige bedrijven gaan om op te vallen? Zie hier hoe bedrijven erin geslaagd als het ging om het trekken van aandacht van potentiële klanten. Het kost veel moeite. Maar, als je als ondernemer je hart en ziel inzet om nieuwe klanten voor je te winnen, dan wil je ver gaan. Een succesvolle marketingstunt is een ideale manier om veel nieuwe klanten binnen te halen.
Het goede nieuws is: marketingstunts werken vaak. Door de geschiedenis heen zijn ondernemers heel creatief geweest om de aandacht van het publiek te trekken voor hun product.

In 1903, bijvoorbeeld, startte krantenuitgever Henri Desgrange met een nieuwe fiets wegwedstrijd als een tijdelijke publiciteitsstunt voor zijn krant. Nooit had hij kunnen denken dat de Tour de France ook meer dan 100 jaar later nog een succes zou zijn. Een ander voorbeeld is de Miss America Verkiezing. Deze werd in 1921 opgericht als slimme manier om zaken en toeristen te trekken naar Atlantic City.

Toch zijn niet alle marketingstunts een succes. In 1926 kwam een chocoladeproduct op het idee om chocoladesnoepjes vanuit de lucht naar mensen te gooien. Het regende naast snoepgoed ook klachten. Kleding werd besmeurd, blauwe plekken voor kleine kinderen en ook kale mannen waren niet blij met de verrassing op hun hoofd.

 

Bedrijf: Burger King

De Stunt: Burger King zette een advertentie in de krant waarin zij vertelde over hun nieuwste uitvinding: de Linkshandig Whopper. De uitkomst voor 32 miljoen linkshandige Amerikanen.

Burger King beschreven in de advertentie hoe deze hamburger meer comfort gaf en dat ook de ingrediënten speciaal voor deze burger waren meegedraaid wat voor een herverdeling van het gewicht zorgde.

Dat deze advertentie op 1 april werd geplaatst, had voor veel mensen toch een teken aan de wand moeten zijn. De campagne zorgde voor een grote toestroom van klanten naar de Burger King vestigingen

 

Bedrijf: D.C. Comics

De Stunt: DC Comics, de producent van stripboeken, genereert een omzet van ongeveer $ 40 miljard omzet per jaar. Om de verkoopcijfers tot een nog hoger niveau te stuwen bedachten zij de stunt: The Death of Superman. Niemand dacht echt dat dit bedrijf zou stoppen met het uitgeven van hun meest succesvolle titel (Volgens een schatting heeft deze stripboekheld meer dan $ 4 miljard opgebracht sinds zijn eerste verschijning in 1938).

Toch was de media-aandacht gigantisch. Het verhaal werd gebracht alsof het staatshoofd was overleden. Het boek ‘The Death of Superman’ vloog de winkels uit. Miljoenen lezers gekocht niet alleen The Death of Superman, maar ook de opvolgers de ‘Funeral for a Friend’ en uiteindelijk – wie had dat gedacht – ‘The Return of Superman’. Deze Supermanstunt kan leren dat het werkt om drama en emotie rond je product te creëren.

 

Bedrijf: Del Monte Foods

De Stunt: Verkopen is entertainment. De Monte introduceerde deze ‘advertainment’ met de lancering van een Big Brother huis voor katten. Voor de zender Animal Planet maakte zij deze reality show. In een kattenhuis hingen zij webcams op zodat mensen het wel en wee van deze katten konden zien. Elke week konden kijkers een kat uit het wegstemmen. Dit betekende dat deze kat een jaarhoeveelheid kattenvoer kreeg.

Deze stunt leverde het bedrijf veel positieve PR en aandacht op. De naamsbekendheid van het merk is versterkt en het merk wordt door het publiek als ‘positief’ en ‘creatief’ geassocieerd. Inspiratie nodig? Kijk naar wat werkt in andere branches.

Bedrijf: Maui Beverages

De Stunt: Maui-dranken zijn niet erg bekend. Dat was de aanleiding voor de PR-afdeling van het bedrijf om te benadrukken hoe ‘leuk’ het bedrijf is. Het eerste voorstel was cosmetisch, maar zette wel meteen de toon: de titel van de Chief Executive Officer werd omgetoverd tot Chief Entertainment Officer. De Chief Technology Officer werd Chief Tasting Officer.

De volgende stap was het organiseren van een spetterend feest met als thema ‘Caribisch Eiland’. Er werden zonnebrillen uitgedeeld en samples van de Maui-dranken.

Het resultaat was dat deze inspanningen leidde tot veel positieve persberichten. Ook de omzet nam fors toe.

Wat deze stunt kan leren is: een marketing stunt hoeft niet iets te zijn dat nooit iemand eerder heeft gedaan. Maar, houdt het fris en spannend. Wat helpt is om je nieuwe strategie via mond-op-mond reclame van de daken te schreeuwen.