Het beste moment om op Facebook een bericht te plaatsen

Op welk moment van de dag kun je het beste je facebookbericht plaatsen?

Volgens een onderzoek waarbij meer dan anderhalf miljoen Facebookberichten en bijna 8 miljoen comments werden geanalyseerd zijn de meeste mensen actief op Facebook op werkdagen om 11.00, 15.00 en 20.00 uur. Een bericht ’s ochtends is echter bijna 40% effectiever met betrekking tot betrokkenheid, dan berichten die ’s middags worden gepubliceerd. Als we dit artikel moeten geloven, is het dus het beste om berichten te plaatsen om 11.00 uur ’s ochtends. Overigens komt zondag uit dit onderzoek naar voren als slechtste dag om een bericht te plaatsen.

Uit het onderzoek van marketingblog KISSmetric komt naar voren dat men juist het beste op het midden van de dag, om 12.00 uur, een bericht moet posten en dat berichten het beste worden gedeeld op een zaterdag.

Volgens een onderzoek van Buddy Media hebben bedrijven die berichten plaatsen buiten kantooruren 20% meer engagement op Facebook. Bovendien beweren zij dat de betrokkenheid bij berichten op donderdagen en vrijdagen 18% hoger is dan de rest van de week.

Tot slot vergelijkt social media marketing blog Argyle de betrokkenheid bij B2B Facebookpagina’s en B2C pagina’s. Volgens dit onderzoek zijn consumenten actiever op Facebook gedurende het weekend en kan men voor engagement het beste op zondag en gedurende de nacht posten. Bedrijven zijn, logisch ook, actiever op werkdagen en tijdens kantooruren.

Een algemene analyse van wanneer gebruikers het meest actief zijn op Facebook lijkt misschien handig en bruikbaar, maar aan de andere kant is het ook weer veel te algemeen. Net als bij alle andere marketingactiviteiten moeten ook je activiteiten op Facebook worden aangepast aan je doelgroep. Alle genoemde onderzoeken geven dus wel een indicatie van de beste tijd om op Facebook te posten, maar het beste moment voor een bericht op je eigen Facebookpagina – richting je eigen doelgroep -, zul je toch zelf moeten ontdekken.

Bron: DutchCowboys, door Marlies Jongman

Tags:
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.