Zoekmachine marketing
Organisaties realiseren zich steeds meer dat online marketing en dus online vindbaarheid een noodzakelijk onderdeel is van elke bedrijfsstrategie. Nederlanders besteden 25% van hun mediatijd online, 98% van de internetgebruikers maakt gebruik van zoekmachines en 68% van die gebruikers maakt via zoekmachines kennis met aanbieders die men voorheen nog niet kende.
Waarom zoekmachine marketing?
Met zoekmachine marketing bereik je direct een publiek dat op zoek is naar informatie, producten of diensten die jij aanbiedt. Je kunt dus gekwalificeerde leads naar jouw website trekken tegen lage kosten.
1. In de organische zoekresultaten
2. In de zoekmachine advertenties
Wat is belangrijk?
1. teksten op uw website
2. structuur van uw website
3. navigatiemenu’s en linknamen
4. externe linken
5. techniek van uw website
6. landingspages
7. rapportage en evaluatie van resultaten
Zoekmachine advertenties:
1. de biedprijzen voor uw advertentiecampagne
2. wervende teksten
3. landingspages
4. rapportage en bijsturing van de campagne
5. updaten van de advertenties
6. bijhouden van concurrerende campagnes en Return on Investment op uw
SEM (Search Engine Marketing) – Zoekmachine marketing
Waar SEO tot doel heeft de website “zoekmachine-vriendelijk” te ontwerpen en het belang van de website te ontwikkelen, gaat SEM een stuk verder.
Bij zoekmachine marketing wordt samen met de klant een plan opgesteld waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met zaken als doelstellingen, marketingmix en de beschikbare promotiekanalen. Van belang hierbij is keyword- en niche-onderzoek, zoekmachinekeuze PPC en link strategie.
SEO en SEM zijn geen op zichzelf staande technieken, maar zijn hierin juist met elkaar verweven.
SEM kan worden gezien als een globale zoekmachine marketing strategie, waarbij o.m. gebruik wordt gemaakt van diverse technieken waaronder SEO. Het is een uitbreiding.
Met zoekmachine marketing wordt bedoeld het opzetten, beheren en evalueren van PPC ofwel Pay Per Click zoekmachine campagnes.