10 redenen om je merk te monitoren in de Social Media

1. Referenties voor op je website
Social media complimenten zijn het online equivalent van referenties, en ze verdienen onze aandacht. Een klant kan bijvoorbeeld enthousiast zijn over de ervaring die hij/zij had met jouw product of met de klantenservice. Maak een Delicious account aan of gebruik een andere social bookmarking tool om al deze complimenten te slaan. Plaats ze op je website. Prospects lezen graag wat andere klanten vinden van jouw bedrijf of product(en).

2. Reageren op klachten
Zoek naar berichten met klachten over jouw producten of diensten, het bedrijf of het personeel. Het tijdig opvangen van iets betekent dat je een kans krijgt om te reageren en het probleem op te lossen. Een klacht die opgelost wordt lezen andere consumenten ook. En dit resulteert vaak in positieve berichten over hoe de klacht werd opgelost en het ontlast de frontoffice/klantenservice.

3. Wat is de vraag / behoefte van jouw doelgroep?
De beste manier om te kijken naar de behoefte, is te kijken naar zoekwoorden die vaak gebruikt worden om deze behoeften te beschrijven. Mensen maken bekend wat ze doen en vragen vaak het grote publiek om advies als ze een aankoop willen doen. Beide situaties bieden een kans om jouw aanbod, informatie, tip of een gratis demo aan te bieden. Men waardeert het als een onderneming aanwezig is en luistert, zolang het maar op een behulpzame en vriendelijke manier gebeurt.

 

4. Wat doet de concurrent?
Het is natuurlijk altijfd interessant om te weten wat de concurrentie doet. En wat de consument vindt van hun producten en/of diensten.

5. De massa bereiken
Onderwerpen kunnen online enomre menigten aantrekken. Er valt veel te leren van deze discussies. Je krijgt een beter inzicht in het sentiment over een bepaald onderwerp, en ontdek onderwerpen die de moeite waard zijn om in de gaten te houden. Via Google Trends kun je bijvoorbeeld zien dat “Socia media’ vanaf 2009 een enorme stijging laat zien in de onlien buzz en dus iets is om mee rekening te houden. .

6. Wie zijn de beïnvloeders?
Online heb je bloggers die veel volgers/lezers hebben. Dit zijn invloedrijke personen. Zij kunnen bijdragen aan het sneller verspreiden van een mening over een merk of product. Ook worden hun artikelen beter gevonden in de zoekmachines. Deze meningen hebben dus impact. Weten wie deze beïnvloeders zijn en met hun in contact komen kan erg waardevol zijn.

7. De ROI van Social Media
Er is nog geen vaste methode om het te meten, maar er zijn een aantal manieren om de betrokkenheid en de ROI in het algemeen te meten. Volg de melding van een merk in social media vóór, tijdens en na een campagne. Isoleer de positieve woorden geassocieerd met een bepaald merk en meet het aantal keren dat ze worden gebruikt over een bepaalde periode. Alternatief, sorteer alle berichten waarin een bepaald merk of onderwerp voorkomt. En maak een top 50 waarin jij betrokken was.

8. Crisismanagement
Discussies in de sociale media kunnen dienen als een ‘early warning system’. Door het gebruik van hulpmiddelen (luistertools), kunt u reageren op in dit geval – vooral negatieve – discussies rondom uw merk of bedrijf. En hierop adequaat reageren voordat het een eigen leven gaat leiden.

9. Audit
Een merk is de som van alle gesprekken en wordt niet meer volledig gecontroleerd door de onderneming zelf. Door het analyseren van sociale media kun je in kaart brengen hoe het er met jouw merk voorstaat. Zoals het sentiment, de concurrentie, associaties en fans. Door sites te analyseren waar veel over jouw jouw merk of die van de concurrentie wordt gesproken kun je makretingacties effectiever maken. Je bereikt een waardevolle en betrokken publiek.

10. De rode draad
Met zoveel sociale media kanalen, zijn gesprekken vaak versplinterd. Een discussie kan beginnen op 1 site en snel doorgaan op een andere waardoor het nogal moeilijk te volgen is. Zoekwoorden helpen om een rode draad te vinden in alle soorten van sociale media.

Jouw klanten, prospects en collega’s hebben het op dit moment in de sociale media over jouw merk, branche en concurrenten: met of zonder jou. Luister naar de buzz en neem deel aan het gesprek.