Social media tools om te luisteren

Wat je ook met social media wilt gaan doen, de eerste stap is luisteren. Hieronder een aantal tools om uitingen over je bedrijf, merk of product op eenvoudige wijze in de social media te kunnen vinden. En ze zijn gratis.

Hoe kan een bedrijf het internet monitoren op interessante content?
Wanneer een bedrijf actief aan de online reputatie wil gaan werken is het van belang om te weten waar en hoe er over het bedrijf wordt gepraat. DIt kan met de volgende programma’s:

Waarop moet ik zoeken?

  • Bedrijfsnaam;
  • Merknamen;
  • Productnamen;
  • Belangrijke personen;
  • Media contactpersoon;
  • Concurrentie;
  • Industrie;
  • Slogans;
  • Misspellingen.

RSS
RSS biedt leuke mogelijkheden om op eenvoudige wijze social media te monitoren. Open een gratis RSS-reader account, bijvoorbeeld bij Google Reader. Ga nu op zoek naar RSS-feeds die voor jou relevante uitingen in de social media in je reader tonen. De eerste feed die je kunt gebruiken is een feed die alle tweets met voor jou relevante woorden toont.

Twitter feeds
Ga naar search.twitter.com en voer daar voor jouw bedrijf relevante keywords in. Op de resultaatpagina van jouw zoekopdracht zie je rechtsbovenin een oranje icoontje met ‘Feed for this query’. Klik hierop en kopieer de url van de webpagina die getoond wordt naar je RSS-reader. De tweets die binnen jouw zoekopdracht vallen, worden vanaf nu in je RSS-reader getoond zonder dat je naar search.twitter.com hoeft te gaan.

Blogfeeds
Om artikelen van weblogs te monitoren, kun je gebruikmaken blogsearch.google.com. Voer hier je zoekopdracht in. Op de resultaatpagina vind je aan de linkerzijde het kopje subscribe,.

Google alerts
Via ‘Google Alerts’ kun je zorgen dat je een mailtje krijgt zodra er nieuwe artikelen in Google worden geïndexeerd die binnen je zoekopdracht vallen. Klik op RSS en plak de URL van die pagina in je RSS-reader om in je reader een berichtje te krijgen als er nieuwe artikelen zijn die voldoen aan je zoekopdracht. Andere vergelijkbare services bieden Blogpulse en Technorati.

Social Media Alerts
Social Mention werkt ongeveer net zo als google alerts, maar scant meer dan 80 social media bronnen waaronder Twitter, Facebook, FriendFeed, YouTube, Digg en Google of een selectie daarvan. Het geeft tevens inzicht geven in o.a. het sentiment, de mate waarin verschillende personen herhaaldelijk over je bedrijf praten (passion) en de reikwijdte van je invloed (reach). Op de resultaatpagina zie je rechtsboven een icoontje om een RSS-feed van je zoekopdracht aan te maken.

Social Media Check
Een tool die alleen zoekt binnen de Nederlandse resultaten van social media is: Socialmediacheck.nl. Ook hier is het mogelijk om dagelijks of wekelijks een email te ontvangen met nieuwe resultaten die binnen een zoekopdracht vallen.

Widgets
Op je intranet kun je alle medewerkers direct confronteren met wat er in de social media over jouw bedrijf of onderwerp gezegd wordt. Twitter biedt widgets om relevante tweets te tonen, maar ook Social Mention heeft een widget.

Last but not least, mocht je privé al actief zijn op Twitter en op eenvoudige wijze op de hoogte willen blijven wat er over je werk wordt gezegd op twitter. Maak dan gebruik van tools als Hootsuite of Tweetdeck. Beide pakketten bieden een columnview met in één kolom de live resultaten van tweets die voldoen aan een bepaalde zoekopdracht. Een handige manier om zelf live te volgen wat er in de social media gebeurt.

Yahoo Pipes
Wil je nog een stapje verder gaan met RSS-feeds en beschik je over een beetje technisch inzicht, duik dan eens in Yahoo Pipes. Middels Yahoo Pipes kun je een nieuwe RSS-feed creëren door bijvoorbeeld RSS-feeds te bundelen (en ontdubbelen) of door op een bestaande RSS feed een query loslaten voor een kwalitatief betere feed.

Het handige daarbij is dat gebruikers al allerlei ‘Pipes’ delen en er bijvoorbeeld al een Brand Reputation Management Tool, Social Media Firehose en Online Brand Protection als pipe door andere gebruikers zijn opgezet, die je kunt gebruiken en mag clonen en aanpassen voor jouw specifieke situatie. Op deze wijze kun je middels Yahoo Pipes een zeer scherpe (lees: zeer relevante) op jouw situatie ingestelde RSS-feed genereren.