Stap 4: Kies de juiste prijsstrategie

Wat is je prijsstrategie? Verkoop je een standaard product en gaan klanten voor de laagste prijs? Of verkoop je kennis en toegevoegde waarde en betalen mensen daar graag wat extra’s voor?

Welke diensten zijn voor je klanten van meest toegevoegde waarde?

Om voor de lange termijn winstgevend te zijn, is het voor belangrijk om onderscheidende producten en diensten aan te bieden waar klanten bereid zijn om voor te betalen. Voorkom dat je met een standaard product met je concurrenten op prijs gaat concurreren om zo in een neerwaartse prijsspiraal terecht te komen.

Maar, welke van de jouw diensten zijn klanten bereid extra te betalen? Welk door jouw geleverde product of dienst gaat het komend jaar voor de groei van je bedrijfzorgen?

Drie heldere mogelijkheden om groei te realiseren

Om deze vragen te beantwoorden, kun je goed kijken naar je realisatie van het afgelopen jaar. Immers, je groei van het afgelopen jaar is vaak de beste voorspeller van de groei voor het komend jaar

Gebruik hiervoor het onderstaande model:

Concrete tip: scherpe instapprijs en ‘groei-abonnementen’

Om nieuwe klanten te werven is het belangrijk om een pallet aan producten en diensten aan te bieden en deze via een inventieve prijsstrategie aan te bieden. Een concrete tip is de combinatie van een scherpe instapprijs en een ‘groei-abonnementen’ systeem.

Nieuwe klanten kunnen kennismaken met je bedrijf via een scherp geprijsd ‘Basis abonnement’. Met dit abonnement kunnen klanten gebruikmaken van de basis dienstverlening van het bedrijf. Bijvoorbeeld, vijf uur kosteloos juridisch advies, gebruikmaken van standaard juridische contracten en documenten en 25% korting op de volgende tien uur specialistisch advies.

Wanneer bestaande klanten tevreden zijn over jouw expertise en wanneer zij aanvullende vragen hebben, kunnen ze worden overtuigd om een uitgebreider abonnement te nemen. Het ‘Uitgebreider abonnement’ is heeft een hoger maandtarief, maar bevat meer specialistische kennis en een hoger dienstverleningsconcept. Klanten die op zeer regelmatige basis gebruikmaken van je kennis komen in aanmerking voor het ‘Extra uitgebreide abonnement’.