Stap 5: Kies de juiste partners

De kracht van een ‘warme aanbeveling’ is ongekend. Is er een betere manier om bij nieuwe klanten aan tafel te komen dan een enthousiaste aanbeveling van een gemeenschappelijk contact. Welke partners kunnen een succesvolle introductie verzorgen?

Waar vind ik de juiste partner?

Ondernemers zijn continue opzoek naar kansen om nieuwe klanten te vinden. Dit geldt voor jou, maar ook voor andere ondernemers. Dus, van nature staan andere ondernemers open voor de mogelijk voor samenwerking zolang beiden hier van profiteren.

Vier initiatieven voor het activeren van een nieuw netwerk

1.  Je eigen netwerk

Je hebt meer contact dan je denkt! Netwerksites zoals LinkedIn zijn gebaseerd op het systeem dat ‘vrienden van vrienden’ elkaar helpen. Met 200 connecties die ieder elk ook 200 connecties heb je een bereik van 40.000 mensen. Deze zijn logischerwijs werkzaam in tal van markten en branches. Via de zoekfunctie ‘People You May Know’ kom je in contact met oude bekenden.

2. Bestaande netwerkorganisaties

Regionale ondernemersclub organiseren tal van activiteiten om uitwisseling van kennis, ervaring en netwerk van deelnemers te stimuleren.

3. Specialistische kantoren binnen de branche

Werk samen met specialistische organisaties die ‘gaten’ in jouw pakket aan producten en diensten opvullen. Als middelgroot advocatenkantoor heb je wellicht minder ervaring met bedrijfsoverdrachten. Een samenwerking met een gespecialiseerd kantoor biedt kansen om nieuwe markten aan te boren, zonder elkaar te beconcurreren.

4. Bedrijven buiten de branche

Samenwerking met bedrijven uit andere branches die zich richten op dezelfde doelgroep als jouw organisatie kan tot verrassende productconcepten leiden. Een groot bedrijf als Philips is een lichtend voorbeeld.

Philips + Douwe Egberts = het Senseo koffiezetapparaat

Philips + Jordan = een elektrische tandenborstel

Philips + Nivea = het Coolskin scheerapparaat

Philips + Robijn = het Perfecte strijkijzer

Bron: ‘Innovatie en Succes’ 2009

Concrete tip: een marketing test

Doe een laagdrempelige marketing test gericht op het genereren van ‘warme introductie’. Vraag bij vertrouwde relaties en enthousiaste, bestaande klanten of zij jouw kantoor willen introduceren bij nieuwe, potentiële klanten. Vragen staat vrij en de ervaring is dat ondernemers andere ondernemers graag helpen en een steuntje in de rug geven.

Houd goed bij wat de resultaten zijn!