Webcare

Webcare wordt ingezet om een positieve bijdrage te leveren aan de online reputatie van een organisatie. Vanaf eind 2008 wordt het woord webcare voor het eerst veel gebruikt in de VS. De meeste organisaties die (noodgedwongen) met webcare aan de slag gaan, hebben veel klachten en discussies te verwerken.
Definitie
Webcare is bijhouden wat er online over een organisatie wordt gezegd en indien nodig reageren, uitleggen of hulp bieden.

Webcare is een toevoeging op de klantenservice
Een klantenservice die zich beperkt tot het beantwoorden van e-mails en telefoontjes voldoet in de huidige tijd niet meer.

Doel
Van een ontevreden klant een tevreden klant maken. Goede public relations genereren. Ervaringen worden doorverteld. Het is de online variant van mond-op-mond reclame.

Taken webcareteams:

  • Individuele klanten helpen met vragen en problemen
  • Een bijdrage leveren aan de reputatie en reputatieschade voorkomen
  • Een positieve invloed uitoefenen op zoekresultaten (‘SEO 2.0’) rondom product, dienst en merk
  • Inhoudelijk voorlichten van klanten over een dienst over product

Strategie bepalen
Voor het effectief inzetten van webcare is een strategie noodzakelijk. Wie is de doelgroep, waar zitten ze, wat is de aanpak en wat zijn de richtlijnen.
Belangrijke vragen:

  • Interactie: Op welke websites (en dus ook blogs en fora) wordt het meest over je producten en/of diensten gediscussieerd? Wat is de doelgroep en insteek van die websites? Welke toon is normaal? Wat is het doel van de community (simpelweg schelden of problemen aan de kaak stellen en verhelpen)?
  • Populariteit: Hoeveel bezoekers hebben deze sites? Welke positie hebben de webpagina’s (en dus de klacht over je merk) in Google?
  • Experts: Wie zijn de moderators (eigenaren) van de websites? Welke rol hebben zij in de discussies?

Wel of niet reageren: Afwegingen bij een reactie:

  • Is het de moeite? (site/bericht)
  • Reageer in de ‘sfeer’ van de site
  • Wees transparant
  • Reageer tijdig maar niet overhaast
  • Beperk je tot de feiten
  • Vermeld je bron
  • Draag bij aan de community

Bedrijven die gebruik maken van webcare zijn o.a.: UPC, Ziggo en Vodafone

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.