Social media en ROI

Hoe meet ik de resultaten van sociale media?
Sommige elementen van sociale media zijn beter meetbaar dan anderen. Verwijzingen zijn makkelijker te kwantificeren dan minder tastbare zaken als “erkenning.” Het is echter altijd mogelijk om iets concreet te meten, ook al moet je soms creatief zijn.

Concreet: het aantal verwijzigingen
U wilt ‘x’ aantal extra bezoeken naar uw site via sociale media. Met Google Analytics kunt u bijhouden hoeveel keer Facebook, Twitter, of andere social media site naar uw site verwijzen. Het is belangrijk om van tevoren een soort van graadmeter te maken om succes te bepalen.

Minder concreet: erkenning
Een voorbeeld van het meer immateriële: erkenning. Het is belangrijk om te begrijpen dat een aanzienlijk deel van sociale media marketing niet volledig meetbaar is. Het is meer te vergelijken met public relations dan met traditionele marketing. Elk bedrijf weet hoe belangrijk PR is, maar het meten van de invloed van public relations activiteiten is altijd lasting geweest. Sommige social media activiteiten moeten op dezelfde manier bekeken worden. U zult nooit in staat zijn om alle potentieel positieve effecten van een goede sociale media marketing campagne te meten, maar het gezond verstand en publicaties kunnen de waarde aantonen.

Elementen die je kunt meten bij zoiets als erkenning zijn:

a.) aantal fans / followers / etc …,

b.) het aantal circulerende vermeldingen tijdens een campagne;

c.) het aantal vertoningen (indien van toepassing .)

Of volg de melding van een merk in social media vóór, tijdens en na een campagne. Isoleer de positieve woorden geassocieerd met een bepaald merk en meet het aantal keren dat ze worden gebruikt over een bepaalde periode. Alternatief, sorteer alle berichten waarin een bepaald merk of onderwerp voorkomt. En maak een top 50 waarin jij betrokken was.